Proiectul din a cărui desfăşurare vă prezentăm câteva momente, credem, inspirate, a fost derulat şi anul şcolar trecut, activităţile reflectându-se în materiale ce au obţinut numeroase premii la diferite secţiuni din cadrul Festivalului-Concurs “Bucuriile lecturii”, Ediţia a XIII-a, organizat de Federaţia Internaţională a Comunităţilor Educative din România (FICE) – premiul I la secţiunea Creaţii literare colective, cu lucrarea “O carte pentru fiecare vis, o lume pentru fiecare zbor”, coordonată de prof. Anca Sava şi bibl. Liliana Darie , premiul III, acordat elevei Grigoroiu Alesia (clasa aV-a A), şi menţiune, acordată elevului Dumitraşcu Matei (clasa a V-a B), la secţiunea Recenzii, premiul III la secţiunea Scrisoare către un personaj, acordat elevei Cioineag Daria (clasa a V-a A), premiul I, acordat elevei Dumitrescu Catinca (clasa a VIII-a B), şi premiul III, acordat elevului Larger Stefan, la secţiunea Desene, picturi, inspirate din lumea lecturilor.
Aceste rezultate deosebite dar mai ales interesul pe care elevii l-au manifestat pentru fiecare activitate propusă sau pe care au propus-o ne-au determinat să continuăm acest demers şi de-a lungul anului şcolar 2017-2018. Prin fiecare prezentare de carte, elevii descoperă, individual sau în echipă, magia unor lumi în care călătoresc fascinaţi şi nerăbdători să discute cu personajele sau să le invite în lumea reală, devenind, astfel, ei înşişi, mici scriitori.
Credem că activităţile din acest proiect sunt lecţii simple şi bine structurate din marele capitol “Învăţăm cum să învăţăm!”.
prof. Anca Sava şi bibl. Liliana Darie
Lupescu Ana din clasa a V-a A prezintă cartea “Chemarea străbunilor” de Jack London
Această carte care te captivează este despre câini şi lupi. Când te gândeşti ce viaţă au cei din sălbăticie…Crudă, sângeroasă şi periculoasă!
Câinele Buck este adus din civilizaţie într-o sălbăticie fără margini şi, pentru el, sângele ajunge să fie ceva obişnuit. Moartea, la fel. Buck trage la sanie o vreme îndelungată, în rândul câinilor din spate. Într-o zi, îl ucide pe Spitz, conducătorul câinilor lui Francois şi Peraullt, devenind el însuşi un lider feroce. Răspunzând chemării străbunilor, Buck trece prin multe încercări grele până când, într-o zi, ajunge conducătorul feroce al unei haite de lupi.
Asavinei Daria, Pintea Alexandra, Vlasie Alexia şi Milea Lorena din clasa a VI-a B prezintă cartea “Povesteşte-mi ceva” de Sharon Creech
Salamanca Tree Hiddle, pe scurt Sal, porneşte într-o călătorie cu maşina împreună cu bunicii ei excentrici. Din Chio până în Idaho, cei trei străbat America de la est la vest şi, ca să treacă timpul mai repede, bunica o roagă pe Sal să-i povestească ceva.
Vreme de şase zile, cât durează călătoria, Sal le spune povestea prietenei ei, Phoebe. Le vorbeşte despre imaginaţia ei debordantă, despre mama ei care a dispărut, despre biletele misterioase pe care cineva le lasă pe verandă şi despre nebunul pe care îl tot întâlnesc prin oraş.
Şi, poveste după poveste, descoperă că nu mai vorbeşte despre altcineva, ci chiar despre ea.
“(…) – Şi grajdul unde e? am întrebat. Dar râul? Dar iazul?
– Of, Sal! a zis tata. Haide, ne aşteaptă Margaret!
Şi i-a făcut cu mâna femeii care stătea în uşă.
– Trebuie să ne întoarcem. Am uitat ceva acasă, am spus eu.
Femeia cu păr roşu-turbat a deschis larg uşa şi a ieşit pe verandă.
Eu îi dădeam mai departe:
– Am uitat ceva în spatele dulapului, sub scândurile din podea. Am pus ceva acolo şi am nevoie de el.
– Sal, nu fi gâscă! Hai s-o cunoşti pe Margaret!
Oghină Vlad, Serghei Radu şi Ciocârlan Ştefan Adrian, într-un dialog cu personajele cărţii “Charlie şi fabrica de ciocolată” de RoaldDahl
Era o seară liniştită. Ştefan scria raportul lucrurilor pierdute şi găsite în acea zi.
– Off, câte lucruri pierdute şi câti oameni neglijenţi! În ce lume trăim!
Deodată, două umbre se ivesc pe hol.
– Bună seara! Aici este biroul de obiecte pierdute?
– Da. Cu ce vă pot ajuta?
– Scuzaţi-mă, aţi văzut vreun ascensor pe aici?
– Completaţi acest formular pentru a putea să continuăm discuţia.
– Iertaţi-mă, domnule, dar noi suntem dintr-o carte şi trebuie să ne grăbim să ajungem înapoi înainte ca cititorul să deschidă cartea, aşa că vă rugăm să ne ajutaţi. Aţi văzut vreun mic ascensor de sticlă?
– Sunteţi dintr-o carte! Ce fel de carte?
– Pe când cei doi discutau, Willy Wonka era cam încurcat din cauza întrebărilor din formular.
– Eu aş vrea să vă ajut, numai că acestea sunt regulile şefului meu.
– Vă rog frumos! Am primit veşti din carte că cititorul a venit de la şcoală şi este nerăbdător să înceapă să citească pentru că povestea l-a captivat.
– Bine, o să vă ajut. Oricum, domnul Wonka nu se descurcă cu acest formular.
– Oo, mulţumesc frumos!
– Dar cum arată acest ascensor?
– Este mic şi din sticlă.
– Dar cum încăpeţi voi într-un ascensor mic?
– Daţi-mi voie să vă explic. În carte, ascensorul era mare iar noi eram mici. Acum, în lumea reală, este invers.
Aşa că cei trei s-au apucat să caute ascensorul cu care Charles şi Willy Wonka să se întoarcă în carte.
– Deci la secţiunea “Telefoane” nu este, la secţiunea “Cărţi” nici atât, mai rămâne doar secţiunea comună. Din păcate, este foarte mare.
– Am primit informaţii din carte că mai avem două ore. În lumea reală, asta înseamnă 20 de minute. Trebuie să ne grăbim!
– Secţiunea comună are trei părti. Va căuta fiecare în câteuna. Timpul trecea iar cei trei nu găseau ascensorul. Mai erau cinci minute şi toate cutiile fuseseră verificate.
– Oh, nu! Ce ne facem?
– Chiar nu mai există vreo cutie?
– Îmi pare rău! Acestea sunt toate. Nu mai există niciuna.
– Niciunul dintre ei nu mai ştia ce să facă. Dar cu un minut înainte de a expira timpul, Charlie a zărit o cutiuţa în care se afla ascensorul.
– L-am găsit!
– Haide, să ne grăbim! Am primit informaţii că cititorul a intrat în cameră şi se îndreaptă spre bibliotecă.
– Îmi pare bine că v-am fost de ajutor. O să mă întorc la rapoartele mele.
– Ştii, ne-ar prinde bine un contabil ca tine în fabrică.
– Adică vreţi să merg cu voi?
– Ne-ar face mare plăcere să lucrezi cu noi în fabrică.
– Haideţi să ne grăbim. Mai sunt treizeci de secunde până când cartea se va deschide.
Şi aşa Ştefan a plecat cu Charlie şi domnul Wonka în carte. Ştefan a scăpat de slujba deprimantă şi a obţinut una la care chiar se pricepe. Dar staţi! Ce ar fi o carte fără povestitor?! Aşteptaţi-mă!…
Gabur Serena şi Ciudin Izabela prezintă cartea “Minunata călătorie a lui Nils Holgersson prin Suedia” de Selma Lagerlof
“Minunata călătorie a lui Nils Holgersson prin Suedia”, una dintre cele mai iubite cărţi pentru copii, scrisă de Selma Lagerlof, laureată a Premiului Nobel, este o poveste emoţionantă despre prietenie, curaj şi încredere.
Nils Holgersson, un băieţel leneş şi neastâmpărat, a fost pedepsit pentru purtarea lui nesăbuită – un pitic l-a transformat într-un prichindel de-o şchioapă. Agăţat de gâscanul Martin, micul Nils porneşte într-o călătorie spre miazăzi, împreună cu un stol de gâşte sălbatice. În drumul lui, năzdrăvanul care nu iubea şi nu respecta pe nimeni, trece prin aventuri uimitoare, vede locuri la care nici nu visase şi îşi face prieteni pe care ajunge să-i îndrăgească. Martin, gâscanul bun şi devotat, Akka, gâsca cea înţeleaptă, Bataki, corbul cel isteţ, Gorgo, vulturul îndrăzneţ şi iubitor de libertate şi blânda şi frumoasa gâscă Dunfin îi vor fi aproape iar Nils va învăţa alături de ei care sunt adevăratele valori ale acestei lumi.
Ghilescu Anca le vorbeşte colegilor despre mesajul cărţii „Când mă vei întâlni” de Rebecca Stead
Miranda, o fetiţă de doisprezece ani, face tot felul de descoperiri în timp ce îşi ajută mama să se pregătească pentru emisiunea-concurs „Piramida de 20 000 de dolari”.
În fiecare zi, după şcoală, Miranda şi Sal, prietenul ei cel mai bun, aleg drumul cel mai sigur spre casă. Ei ştiu unde este bine să se oprească şi pe cine să ocolească. Într-o zi însă, Miranda începe să primească bileţele misterioase, care sfidează legile timpului şi spaţiului, determinând-o să creadă că are un rol important într-o misiune de salvare.
Şi acum… teatru cu marionete. Actriţe talentate, Grigoraş Letiţia şi Grosu Otilia, clasa a VI-a A
Lasă un răspuns